Inrichting of her-inrichting
Waarneming voor langere tijd waarbij (her)structurering van de ICT-functie en/of informatiemanagement functie, strategie, beleid, planvorming en planning centraal staan. Naast het zorgdragen voor de continuïteit van de dienstverlening en een nieuwe strategie wordt onderzocht of en hoe de ICT en/of informatiemanagement organisatie aangepast kan/moet worden. Dit betreft doelstelling, taken, organisatiestructuur, functies en functiebeschrijvingen, personele bezetting, in- en outsourcing, besluitvorming, financiele kaders etcetera. Na besluitvorming vindt implementatie plaats waarbij het verandermanagement een belangrijke rol speelt.
Dit betreft veelal de uitvoering van de volgende werkzaamheden:
- opstellen beleidsuitgangspunten, afgestemd op de behoeften van de business;
- opstellen informatieplan en/of ICT projecten plan;
- informatie- en ICT-planning: capaciteitsplanning en budgettering voor projecten en (beheer)activiteiten;-
- algehele budgettering en financiële planning;
- softwarepakket selectie en implementatie;
- ontwerpen van de organisatiestructuur voor de I&A functie: opstellen functies en functieprofielen en benodigde competenties, implementeren werkprocessen en besluitvormingsprocessen;
- uitvoeren werving en selectie, beoordelingsgesprekken, assessments, verzorgen van sessies voor teambuilding;
- coördineren en bewaken van beheer- en supportactiviteiten;
- coördineren en sturen van projecten;
- opstellen financiële rapportage en statusoverzichten van lopende projecten en activiteiten;
- bijdragen aan profielschets, werving en selectie van een nieuwe ICT-manager of informatiemanager.